Piosenki, gry i filmy :)

Przydatne informacje dotyczące rehabilitacji Dzieci i Dorosłych

Mądra Sowa

Ter. Zespołu Aspergera

Terapeuci prowadzący :

  • Marzenna Polańska
  • Gabriela Kończyńska

 

Mianem ZEPOŁU ASPERGERA określa się łagdniejsze przypadki spośród spektrum AUTYZMU dotycząca przedewszystkim zaurzeń funkcjonalnych. Podonie jak wszystkie inne przypadki jako spektrum  jest to zaburzenierozwoju o podłóżu neurologicznym.Ze względu na niewielkie nasilenie zaburzeń ZESPÓŁ ASPERGERA rzadko ywa diagnozowany przed rozpoczęciem  nauki w szkole, gdzie najczęściej ujawniaja się prolemy dziecka związane z umiejętnościami  interpersonalnymi i zyciem towarzyskim.                W ZESPOLE ASPERGERA objawy pojawiają się od urodzenia i nasilają się  wieku dojrzewania. Najczęściej w wieku dojrzewania rozpoczyna się leczenielekami antydepresyjnymi lu neuroleptykami przez cały okres trwania życia.

Objawy moga yć o różnym nasileniu od prawie niewidocznych dla osoby z tym zespołem i jej otoczenia, aż do  tak nasilonych iż uniemożliwiają normalne życie i pracę , oraz zmuszają do szukania specjalistycznej opieki .

Objawy AUTYZMU pojawiają się zwykle do 3 roku zycia. Zdarza się jednak , że nieprawidłowości rozwoju mogą sie ujawnić znacznie wcześniej- już w ciągu pierwszych kilku miesięcy życia dziecka  albo później około 4-5 roku życia . W przypadku późniejszych objawów choroby mówi się o AUTYZMIE ATYPOWYM . Często AUTYZM pojawia się nagle jako wyraźny regres z rozwojunp; dziecko mówiło,nagle przestaje mówić.

 

AUTYZM jest jednym z wielu złozonych zaburzeń neurorozwojowych spektrum autystyczny to grupa zaburzeń wpływających na zdolność komunikowania się , utrzymanie kontaktów społecznych i okazywanie emocji .

Pierwsze oznaki schorzenia u dzieci moga dać o sobie znać nawet u 6 miesięcznych niemowląt. Jednak każde dziecko  jest inne, dlatego nie wszystkie objawy muszą wystąpić u dziecka , by zdiagnozować AUTYZM .

OBJAWY AUTYZMU-dziecka autystyczne

  • woli być samo
  • unika kontaktu wzrokowego
  • nie bawi się z innymi i nie jest twórcze w zabawie
  • woli ontakt z przedmiotami niż z ludzmi
  • nie reaguje na własne imię
  • jest impulsywne
  • wydaje się nadpobudliwe
  • ma ograniczoną minkę twarzy, jego twarz nie wyraża wielu emocji
  •  nie mówi wcale albo używa słów bez znaczenia
  • chodzi drobnym krokiem
  • jest spętane ruchowo
  • ma trudności w kontaktach z innymi ludzmi
  • nie porusza się spontanicznie
  • sprzeciwia sie  jakimkolwiek zmianom w rutynie
  • ma nadwrażliwość  na dotyk i dzwięk lub nie reaguje na ból
  • nie balansuje rękoma
  • dziwacznie się zachowuje-wsprawia przedmioty w ruch obrotowy, samo robi młynki,albo wprowadza sie w jakiś inny jednostajny ruch stereotypie ruchowe- kiwanie, huśtanie, obracanie sie w miejscu .

 ZADANIA DO REALIZACJI NA TURNUSACH AUTZM-ASPERGER

1). Nauka nawiązywana kontaktu emocjonalnego i koncentracji wzrokowej

2) Rozwijanie poczucia bezpieczeństwa oraz zaufania dla dorosłych

3). Naka współdziałania i partnerstwa

4). Poznawanie schematu ciała o orientacji w przestrzeni

5). Nauka opanowywania lęku i emocji

6). Rozwijanie siły i sprawności fizycznej

7). nauka rozluźniania się i umiejętności stosowania relaksu

8). Rozwijanie samodzielności ruchu i organizowanie bezpiecznej nauli i zabawy

9). Rozwijanie naśladownictwa i wyobraźni

NAJWAŻNIEJSZE ZASADY PRZESTRZEGANIA  AUTYZM-ASPERGER

ABY;

  • zajęcia odbywały się w przyjemnych dla niego warunkach
  • wykorzystywano odpowiednie narzędzianp. wizualizacja planu zdjęcia poprzez zdjęcia, obrazka, piktogramu czy karty z napisami
  • były oparte na prostych, krótkich komunikatach skierowanych do osoby
  • pacjent otrzymywał wsparcie podczas programu był odpowiednio nagradzany
  • były realizowane we współpracy z Rodzicem ,oraz specjalistycznymi placówkami , w których ma prowadzona terapię

 

Więcej informacji w Strefie Rodzica i w Mądrej Sowie.

Powered by Joomlamaster.org.uatogether with Joomstudio.com.ua